
JDG kontra inflacja
24 lutego 2025
Przedsiębiorca kontra Urząd Skarbowy
5 marca 2025Idealny klient – fakt czy mit? Jak uniknąć zlecenia, po którym będziesz potrzebować terapii ?
Prowadzisz firmę i marzysz o idealnym kliencie? Takim, który płaci na czas, wie, czego chce, i nie zmienia zdania częściej niż prognoza pogody w kwietniu? No cóż… piękne marzenia! Ale zanim zaczniesz wierzyć w biznesowe jednorożce, zapraszam Cię do praktycznego poradnika. Dowiesz się, jak odróżnić złoty strzał od współpracy, która skończy się nieprzespanymi nocami, hektolitrami melisy i pytaniem: „Dlaczego ja to sobie robię?”
Klient konkretny vs. klient-wróżbita
Dobra wersja: „Potrzebuję logo w trzech wersjach kolorystycznych, do 10 stycznia, budżet to 3000 zł.”
Zła wersja: „No coś tam bym chciał… żeby było fajne… i żeby miało taki vibe… wiesz, żeby się ludziom podobało. Możesz to zrobić na jutro?”
Wniosek? Jeśli klient używa więcej słów takich jak „coś”, „może” i „w sumie”, niż konkretów, to prawdopodobnie Twoja współpraca będzie przypominać grę w zgadywankę. A zgadywanie jest super… o ile nie zależy od niego Twój terminowy przelew.
Klient płacący vs. klient filozof
Dobra wersja: „Proszę o fakturę. Płatność wykonam dziś.”
Zła wersja: „Przelew zrobię, jak tylko nasz dział finansowy zaakceptuje budżet na ten kwartał, chyba że księgowa jeszcze czegoś nie przeksięguje, ale to zależy, czy prezes nie wróci z urlopu, bo wie Pan, jak to jest…”
Jeśli odpowiedź na pytanie „kiedy faktura zostanie opłacona?” wymaga tablicy, markera i trzech wykresów Gantta, to wiedz, że coś się dzieje. Możliwe, że Twój przelew już mentalnie istnieje – tak samo jak twoje wymarzone wakacje na Bali.
Klient niezależny vs. klient „mam pomysł”
Dobra wersja: „Oczekuję od Pana/Pani kreatywności. Liczę na najlepszą propozycję.”
Zła wersja: „Mam pomysł! Zróbmy coś zupełnie nowego… tylko że dokładnie tak samo, jak w tej innej firmie, ale nie identycznie, tylko trochę, bo ja to widzę inaczej.”
Ten klient chce być Twoim współpracownikiem, choć umowy na etat nie ma. Będzie siedział na twoim ramieniu, komentując każdy ruch i poprawiając nawet to, czego poprawiać się nie da. Na koniec i tak powie: „No nie wiem… może wróćmy do pierwszej wersji?”
Klient, który szanuje Twój czas vs. klient-podrzutka
Idealny scenariusz: „Potrzebuję projektu za dwa tygodnie. Masz czas?”
Rzeczywistość rodem z koszmaru: „Hej, wiem, że jest piątek, 19:30, ale masz sekundkę? To drobnostka – tylko 80 slajdów na prezentację dla zarządu, na poniedziałek. Dasz radę?”
Jeśli dostajesz zlecenie później niż zamówiona pizza i masz mniej czasu na realizację niż paczka z Allegro w opcji „next day delivery”, to wiedz, że właśnie trafiłeś na klienta-podrzutkę. I teraz masz dwa wyjścia: albo bierzesz to i żałujesz swoich życiowych wyborów, albo używasz magicznego słowa „nie” i idziesz cieszyć się swoim weekendem (jak na przedsiębiorcę przystało – czyli nadrabiając inne zaległości).
Klient normalny vs. klient „mój szwagier mówił…”
Dobra wersja: „Liczę na Twoje doświadczenie.”
Zła wersja: „Mój szwagier robił to kiedyś w Excelu i mówił, że zajęło mu to minut, więc czemu mam za to płacić? " ... Przecież wiadomo, że jeśli coś robi się szybko mając doświadczenie, to powinno być gratis!”
Ten typ klienta zna kogoś, kto zrobiłby to lepiej, szybciej i taniej. Zawsze. Czy to grafik, programista, architekt czy fryzjer – każdy przedsiębiorca zna tego „szwagra”, który podważa sens Twojej pracy. Czasem warto zasugerować, że skoro szwagier jest taki zdolny, to niech zrobi to sam… Odpowiedzią będzie cisza.
Klient klientowi nierówny
Idealny klient istnieje – ale zazwyczaj tylko w anegdotach. W rzeczywistości chodzi o to, żeby umieć rozpoznawać tych „potencjalnych koszmarów” i w porę się ewakuować. Pamiętaj: Twój czas jest cenny, Twoja praca ma wartość, a umiejętność mówienia „nie” jest Twoim najlepszym narzędziem przetrwania.
A Ty? Jakich klientów spotykasz najczęściej? Podziel się historiami, bo śmiech to najlepsza terapia dla przedsiębiorców!
Skorzystaj z naszego wirtualnego biura w Krakowie i zapewnij swojej firmie prestiżowy adres w centrum miasta. Zapewniamy pełną obsługę korespondencji oraz profesjonalne wsparcie administracyjne, dzięki którym możesz skupić się na rozwijaniu biznesu. Dołącz do grona zadowolonych klientów i ciesz się większą wygodą oraz oszczędnością czasu!