Kody PKD – bez nich nie zarejestrujesz firmy
27 marca 20233 filary budowania zespołu w firmie
23 listopada 2023Jak zredukować koszty w firmie ?
Redukcja kosztów w firmie wiąże się przede wszystkim z obniżeniem poniesionych wydatków. Firmy decydujące się na działania oszczędnościowe często są już dotknięte niską rentownością i brakiem płynności fnansowej. Lepiej zapobiegać takim sytuacją odpowiednio wcześnie i redukować koszty poniższymi sposobami.
Działania redukujące koszty w firmie powinny zacząć się od optymalizacji naszego procesu. Dotyczy to działalności
produkcyjnej oraz usługowej.
1. Kaizen
– doskonalimy działanie frmy poprzez dążenie do osiągnięcia następujących celów:
• skrócenia czasu realizacji procesu pracy oraz poprawy jakości,
• dostosowywania technicznego elementów systemu,
• tworzenia kryteriów oceny i nagradzania,
• redukcji kosztów,
• poprawieniu ergonomii stanowisk roboczych.
2. Kanban
- najkrócej ideę Kanban można zobrazować hasłem „7 x żadnych”:
BRAKÓW, OPÓŹNIEŃ, ZAPASÓW, KOLEJEK – gdziekolwiek i po cokolwiek, BEZCZYNNOŚCI,
ZBĘDNYCH OPERACJI TECHNOLOGICZNYCH I KONTROLNYCH, PRZEMIESZCZEŃ.
3. 5s
– w tej metodzie dbamy o utrzymanie dobrze zorganizowanego i bezpiecznego stanowiska pracy.
SORTOWANIE, SYSTEMATYKA, SPRZĄTANIE, STANDARYZACJA, SAMODOSKONALENIE
redukcja kosztów w firmie
Stosując powyższe narzędzia z łatwością „wyszczuplimy” i zoptymalizujemy swoje dotychczasowe procesy produkcyjne. Dzięki odpowiednim narzędziom skuteczniej zredukujemy koszty w firmie.
ZAPASY
Prowadząc działalność wytwórczą powinniśmy się zastanowić nad gromadzeniem zapasów, które zamrażają nasz kapitał. Z drugiej strony zapasy są często koniecznością aby zapewnić ciągłość produkcji i dostępność naszych produktów na rynku. W tym trudnym zagadnieniu przydatnymi są również różne znane metody sterowania zapasami, takie jak:
Just-in-tme (dokładnie na czas)
której przesłaniem jest wpływ materiałów tylko wtedy – gdy jest on
niezbędny.
Metoda ABC
grupująca zapasy (lub wytwarzane produkty) na 3 kategorie: ważne, mniej ważne i
nieważne.
Reguła 80/20
która dzieli zapasy pod kątem wartości: 20% asortymentu stanowi 80% całkowitej
wartości zapasu.
Metoda XYZ
uzupełniająca metodę ABC, w której zapasy grupuje się z punktu widzenia regularności
zapotrzebowania i dokładności prognozowania: regularnego, wahającego się i sporadycznego.
OUTSOURCING
Zastosowanie outsourcingu pozwoli na odciążenie naszej działalności z zadań, które wykonywaliśmy dotychczas, jednak nie były one do końca zoptymalizowane. Docelowo daną funkcję przejmie podmiot kompetentny, odciążając tym samym wewnętrzne struktury organizacyjne, które mogą skupić się na priorytetach działalności. Przykładem dla tego działania może być wirtualne biuro, które pozwala redukować koszty ponoszone przez frmę, choćby te generowane z racji dzierżawy/najmu siedziby frmy oraz obsługi korespondencji. Więcej informacji o outsourcing znajdziecie Państwo na naszym blogu:
ZŁĄ PRAKTYKĄ
jest cięcie kosztów poprzez obniżanie lub zaleganie płatności z tyłu wynagrodzeń pracowników, którzy przecież są filarem naszej działalności dlatego ważnym krokiem jest przeanalizowanie i zmiana dotychczasowego systemu płac. Podwyżki i premie wpływają na motywację i wydajność pracowników, a to finalnie może się przenieść na większe przychody. Dbając o swoich pracowników zyskujemy ich zaufanie, dzięki temu pozostają z nami na dłuższy czas, a nasza firma unika tym samym kosztów związanych z nową rekrutacją oraz cieszy się dobrymi opiniami. Dodatkowo przedsiębiorca nie powinien obniżać jakości wykonywanych dóbr lub usług. Oszczędności nie powinniśmy również szukać w sprzęcie wykorzystywanym w naszej działalności
Oczywiście istnieje jeszcze wiele innych, pomniejszych metod ograniczenia kosztów. Jednak w naszym
artykule skupiliśmy się na tych najważniejszych. Mamy nadzieję że ta wiedza skłoni Was do przeanalizowania
działania Waszych przedsiębiorstw. Może nawet wdrożycie niektóre z pomysłów.
1 Comment
[…] Analiza kosztów – pierwszy krok do optymalizacja kosztów w JDG […]